تبلیغات
شه ‌ما مه خاڵ خاڵ - کفش مناسب

کفش مناسب

نویسنده :
تاریخ:پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392-10:52 ق.ظ

نویسنده : میلاد یوسفی 




هنگام خرید کفش به چه فاکتورهایی توجه می کنید؟
آیا تابحال علاوه بر قیمت و مدل کفش، مناسب بودن کفش را مدنظر داشته اید؟
کف پای صاف، کف پای گود، شست کج و کمر گود (لوردوز) ناهنجاری هایی هستند که یکی از دلایل ایجاد آن ها کفش نامناسب است.
كمردرد، خستگی زودرس، درد ساق پا و زانو نیز از عوارض كفش نامناسب می باشد.
پس با توجه به ناهنجاریها و عوارض بیان شده، در هنگام خرید کفش  لازم است که به ویژگی های ساختاری کفش دقت نموده و با علم و آگاهی کفش خود را انتخاب نماییم.
ابتدا توصیه هایی کلی راجع به ویژگی های یک کفش مناسب ارائه می گردد و سپس به ویژگی هایی که یک کفش ورزشی باید دارا باشد می پردازیم.
بخشهای مختلف یک کفش شامل جنس، پاشنه و پنجه می باشد.

کفش هایی که انتخاب می کنید از جنس چرم باشد و از خرید کفشهایی که رویه پلاستیکی دارند جدا خودداری نمایید


برای مطالعه کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...


در کفش های چرمی انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می شود. اما كفش هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا، زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.

پاشنه کفش نسبت به پنجه آن 3 سانتی متر بلندتر باشد. کفش های بدون پاشنه و همچنین کفش های پاشنه بلند با توجه به عوارض بیان شده توصیه نمی شوند. باتوجه به استفاده زیاد خانمها از کفشهای پاشنه بلند، حتی الامکان از کفش هایی استفاده نمایید که پاشنه آن ها پهن تر است. با توجه به اینکه 55 درصد کل وزن بدن بر روی پاشنه ها قرار می کیرد اگر پاشنه عرض کمی داشته باشد احتمال پیچ خوردن و آسیب به مفاصل پا بیشتر می شود.

پنجه کفش نیز به گونه ای باشد که انگشتان پا احساس راحتی داشته و بین نوك انگشت شست و لبه جلویی كفش، حدود نیم تا یك سانتی ‌متر فاصله وجود داشته باشد. امروزه استفاده از کفش های نوک تیز در بین آقایان و خانم ها خیلی رایج می باشد. در کفش های نوک تیز باتوجه به فشار وارده به انگشتان پا و خارج شدن انگشتان از حالت طبیعی در دراز مدت باعث بروز ناهنجاریهای انگشتان چکشی و شست کج می شود. پس تا آنجایی که امکان دارد راه رفتن و پیاده روی خود را با این کفش ها به حداقل برسانید، و در صورت یافتن کفش مناسبتر از پوشیدن این کفش ها اجتناب نمایید.

خرید كفش‌ باید در بعد از ظهر باشد. به طور طبیعی پاهای افراد صبح‌ها حدود نیم سایز، كوچك ‌تر از بعد از ظهرها است. قبل از پرداختن به ویژگی کفشهای ورزشی لازم است دوباره متذکر شوم تا آنجایی که امکان دارد از خرید کفش های پاشنه بلند خودداری نمایید. این تذکر بیشتر متوجه خانم ها می باشد. گودی کمر از ناهنجاریهای شایع در خانم ها بوده که یکی از دلایل اصلی آن استفاده زیاد خانم ها از کفش های پاشنه بلند است. پس سلامتی خود را به خاطر پوشیدن کفشهای نامناسب به خطر نیندازید.

در انتخاب کفش های ورزشی باید دقت بیشتری نمایید. افرادی که به صورت حرفه ای در رشته های مختلف ورزشی کار می کنند باید کفش مناسب با رشته خود را تهیه نمایند. در اینجا سعی می کنیم به ویژگی های کفشی که استفاده بیشتری برای عموم دارد بپردازیم.  بهترین کفش برای پیاده روی، دویدن و ... کفش اسپرت می باشد.

پاشنه کفش اسپرت نسبت به پنجه آن 2 الی 3 سانتی متر بلند تر باشد. چون در دویدن، راه رفتن و ... ابتدا پاشنه با زمین بر خورد می کند باید پاشنه کفش خاصیت ارتجاعی مناسبی داشته باشد. پس پاشنه کفش را بررسی می کنیم؛ اگر با فشار انگشت شست فرورفتگی مختصری مشاهده شد، پاشنه کفش مناسب است.

قسمت بالایی کفش باید به گونه ای باشد که تاندون آشیل را حمایت و حفاظت کند. همانطور که در شکل زیر با فلش زرد رنگ (شماره 1) نشان داده شده فرورفتگی بالای کفش نشان از استاندارد بودن آن است.

قسمت کناری کفش برای محافظت از مچ پا (در شکل زیر با دایره قرمز رنگ مشخص شده) محکم بوده و با ضربه زدن انگشتان صدا دهد.

همچنین چرخش قسمت جلویی کفش به داخل (جهت فلش شماره 2) از چرخش آن به خارج بیشتر باشد.






کفش پیاده روی باید بسیار سبك باشد به نحوی كه اصلا احساس نكنید كفشی به پا دارید.

با در نظر گرفتن نکات بیان شده پس از انتخاب کفش، آن را پوشیده و پس از بستن بندها اطمینان حاصل کنید که پنجه‌های پایتان به آسانی حرکت می‌کند و پاشنه پاهایتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد.

افردای که به صورت مداوم و با برنامه به یک فعالیت ورزشی می پردازند باید دقت نمایند که کفی کفش را حداقل هفته ای یکبار بشویند، با اینکار زمینه ایجاد بیماریهای پوستی در پا به حداقل می رسد.

 

---------------------------------------------------------------------------

منابع :

1- http://www.iranerooz.com

2- http://www.tebyan.net

3- http://fa.parsiteb.com

4- http://atcce.com

5- http://www.eshoe.ir

6- http://www.ehow.com

7- http://www.about.com

8- و اطلاعات یادگرفته از دوره مربی گری آمادگی جسمانی.



نوع مطلب : علمی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
sadegh
شنبه 11 خرداد 1392 02:34 ب.ظ
همه ی مطالب صفحه اصلیت واسم جالب بودن خصوصا اشیوهای صحیح خوابیدن
دستتون درد نکنه
اها تا هوشم نشینو واچو پنتا فره وشتیپنی
پاسخ : پیشکه ش تا بان ...
وه شبی گیانه که م
شوعەیب خالدی زاد
یکشنبه 10 دی 1391 08:10 ب.ظ
درود بر شما
پاسخ : سلام په ی تو کاک شوعه یب .
کناچو هورامانی
شنبه 2 دی 1391 08:53 ق.ظ
دستت درد نکند کاک میلاد. ببخش که نمی تونم به زبان هورامی برات بنویسم. اگه میشه بعضی از مطالبتون را هم به زبان هورامی بنویسید.
با تشکر
پاسخ : خواهش می کنم - اگر مطلبی یافتم که بشود به هورامی آن را نوشت حتما در اینجا مطرحش می کنم .
خاتوونی زستان
چهارشنبه 29 آذر 1391 06:08 ب.ظ
خیلی مفید بود ممنون.
پاسخ : خواهش میکنم ، خوشحالم که براتون مفید بوده .
sosa
دوشنبه 8 اسفند 1390 05:56 ب.ظ
سلام مطلب رو خوندم یاد دوره مربیگری آمادگی جسمانی افتادم.
راستی گفتن کارتا 2 ماه بعد عید میان.
پاسخ : سلام sosa جان؛
یادش بخیر،
چقد دیر ...
تلگا
پنجشنبه 4 اسفند 1390 09:44 ب.ظ
با سلام،
توصیه ها و راهنماییهای مفیدی است.با توجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر انسانها در روزگار ما،و از سوی دیگر رایج شدن سبک زندگی بی تحرک و ماشینی،بیماریهای اسکلتی از جمله کمر درد و دردهای مفصلی ناشی از آرتروز بخصوص در ستون فقرات و زانوها در جامعه ما شیوع رو به افزایش دارد.که در این میان داشتن تحرک،کاهش وزن،اصلاح وضعیت بدن بخصوص حین کار و یا بلند کردن اشیاء،تقویت عضلات و استفاده از کفش مناسب بسیار حائز اهمیت است.
پاسخ : سلام؛
تشکر از حضورتون،
به نکات خوبی اشاره نمودین،
اگه عمری باقی بود ان شاالله به مباحث دیگر نیز می پردازم.
khambar
سه شنبه 2 اسفند 1390 12:26 ق.ظ
سلام كاك میلاد بی قه زا بی وبلاگه كه ت فره وهشا گرد جاری بو سه ر ما به وه نه بی زه حمه ت عنوان و لینكه كه و من كه ره خه مبار هه ورامی هه ر بی وه ی بی
پاسخ : سڵام،
سه‌روو چه‌مان ...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.