تبلیغات
شه ‌ما مه خاڵ خاڵ - زانوی پرانتزی(ژنو واروم یا ژنو واروس)

زانوی پرانتزی(ژنو واروم یا ژنو واروس)

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 28 آذر 1389-05:56 ب.ظ

 

 

تعریف

در این تغییر شکل زانوها از هم دور و قوزک های داخلی به هم نزدیک می شوند و پاها شکل پرانتزی پیدا می کنند. همه بچه ها در هنگام تولد و دوران کودکی زانوی پرانتزی دارند که به تدریج با رشد پاها از وضعیت پرانتزی تغییر شکل می دهند.

 

تشخیص

از نمای قدامی و خلفی بررسی می شود. در این ضایعه زانوها از یکدیگر فاصله می گیرند.

 

دلایل ایجاد

1- وراثت

2-چاقی یا وزن زیاد

3-نرمی استخوان (راشیتیسم)

4-قنداق کردن بچه ها با پوشاک زیاد

5-عادات غلط (از جمله چهار زانو نشستن W sitting)

6-کوتاهی عضلات همسترینگ

7-ضعف عضله دو سر رانی

8-زود راه افتادن کودک

9-ورزش فوتبال

 

عوارضی که از این ضایعه ناشی می شوند ، عبارت است از:

1-آرتروز زودرس زانو

2-خستگی

3-درد در ناحیه زانو

4-کوتاهی عضلات کناری خارجی مانند عضله کشنده پهن نیام و دو سر رانی

5-ظاهر ناخوشایند

6-کوتاهی قد

7-افزایش آسیب پذیری مفصل

 

حرکات اصلاحی

حرکات کششی

1-  در حالی که رو به شکم دراز کشیده اید، مچ پا را به خارج چرخانده و زانو را راست کنید تا عضلات نیمه غشایی و نیمه وتری تحت کشش قرار گیرند.

2-در وضعیت نشسته با گرفتن مچ پا آن را به حالت چرخش به خارج ببرید.

3-در وضعیت نشسته به حالت قورباغه با کمک دستها، تنه را از زمین به کشش عناصر استاتیک جانب داخلی زانو بپردازید.

4-در وضعیت ایستاده قرار گیرید در حالی که پاها از یکدیگر فاصله گرفته و از ناحیه جانب داخلی مچ به زمین فشار آورید. می توان برای کمک به کشش ناحیه کشاله و داخلی ساق، دست موافق پای تحت کشش را بر روی ناحیه خارجی ران در بالای مفصل زانو قرار داده و ران را به طرف داخل و پایین فشار داد.

 

حرکات قدرتی

1- دروضعیت ایستاده پاها را به ترتیب از یکدیگر دور کنید. دست موافق پای دورشونده با جلوگیری از دور شدن پا می تواند اعمال مقاومت کند.

2-در وضعیت ایستاده کنار دیوار با جانب خارجی ساق به دیوار فشار آورده و در دورکردن پا از یکدیگر بکوشید.

3-در وضعیت ایستاده دو به دو، پهلو به پهلوی یکدیگر رانها را از ناحیه جانب خارجی به هم بچسبانید و آنها را از یکدیگر دور کنید.

4-در وضعیت ایستاده یک توپ طبی یا وزنه مناسب را با کنار خارجی پا پرتاب کنید.

 

نکته: همیشه قبل از انجام تمرینات قدرتی به مدت چند هفته تمرینات کششی را انجام دهید.

 

گردآورنده:میلاد یوسفی



نوع مطلب : حرکات اصلاحی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
حوال
جمعه 23 آبان 1393 11:20 ب.ظ
دست ته نیشی برا جان
شوان
یکشنبه 5 دی 1389 07:24 ب.ظ
ممنون از وبلاگ جالبتون. مطالب جالبی بود
محمد رضا
یکشنبه 5 دی 1389 06:57 ب.ظ
خیلی خیلی خیلی خیلی عالی و جالب است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر