تبلیغات
شه ‌ما مه خاڵ خاڵ - گرم کردن و سرد کردن در ورزش

گرم کردن و سرد کردن در ورزش

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 8 اسفند 1389-12:32 ب.ظ

 سایت آپلود عکس و آپلود سنتر فایل ایران بلاگ

 اهمیت گرم کردن و سرد کردن :

توصیه میشود تمرین های ورزشی با مرحله گرم کردن شروع و با مرحله سرد کردن پایان یابد بنابراین هر جلسه تمرین علاوه بر خصوصیات خاص خود که با توجه به نیاز ورزشکار تامین می شود مانند نوع فعالیت ، شدت و مدت باید شامل مرحله گرم کردن اولیه و مرحله سرد کردن انتهایی نیز باشد . گرم کردن وسرد کردن نقش مهمی در پیشگیری از بروز صدمات ورزشی دارد.

  گرم کردن :

گرم کردن بدن برای پیشگیری از آسیب های ورزشی انجام می شود. اکثر مطالعات نشان می دهد گرم کردن بدن از بروز ضرب دیدگی ها و پارگی فیبر های عضلانی از محل اتصال تاندونی آنها پیشگیری می کند یا از میزان آنها را کاهش می دهد.

در زمان فعالیت عضلات هر یک از اندام ها به دو دسته تقسیم می شوند :

1. عضلاتی که منقبض می شوند تا اندام در یک قسمت خم شود.

2. عضلاتی که در مقابل این عضلات قرار دارند و باید شل شوند تا سایر عضلات بتوانند

منقبض شوند و اندام خم شود که به این عضلات ، عضلات متضاد می گویند.

 

باید به این نکته توجه کرد که بیش از همه محل عضلات متضاد دچار پارگی می شوند ، عدم توانایی این عضلات در شل شدن سریع ، به اضافه قوه انقباضی عضلات همراه باعث می شود عضلات متضاد در معرض ضرب دیدگی شدید و ناگهانی قرار گیرند که این امر خود می تواند باعث پارگی تارهای عضلانی و پارگی از محل اتصال تاندونی آنها شود.

فرآیند گرم کردن صحیح بدن می تواند از سختی و دردناک شدن عضله جلوگیری کند یا میزان آن را کتهش بدهد .

  اهداف گرم کردن :

هدف اصلی گرم کردن افزایش دمای عمومی بدن و عضلات است تا قدرت کشسانی در بافت های کلاژنی بالاتر رود و امکان انعطاف پذیری بیشتری در بدن ایجاد شود . با این حال احتمال پارگی های عضلانی و پیچ خوردگی های تاندونی کاهش می یابد و در پیشگیری از درد های عضلانی نیز موثر است . برای اینکه فرآیند گرم کردن بدن را به حالت آماده در بیاورد حداقل 15 تا 30 دقیقه وقت لازم است تا دمای بدن نیز افزایش یابد. علاوه بر افزایش دمای بدن تغییرات زیر نیز انجام می شود :

1. افزایش دسترسی عضلات به شبکه مویرگی برای فعالیت بیشتر

2. فراهم کردن قند خون و آدرنالین مورد نیاز برای اینکه بدن به طور رضایت بخش گرم می شود

باید به این نکته توجه داشت که این تغییرات در افراد مختلف متغیر است و با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

 فرآیند گرم کردن :

فرآیند گرم کردن به دو بخش اصلی تقسیم می شود :

1. گرم کردن عمومی

2. گرم کردن اختصاصی

در اینجا هریک به طور جداگانه توضیح داده می شود .

1. گرم کردن عمومی :

گرم کردن عمومی شامل دویدن به صورت آهسته یا تمرین های عمومی و کششی است. این فعالیت ها باید از شدت و مدت زمان مناسب برخوردار باشند تا دمای بافت های عمقی بدون ایجادخستگی افزایش یابند. هنگامی که ورزشکار عرق می کند دمای داخلی بدن او به حد مطلوب رسیده است در این مرحله بدن برای فعالیت آماده شده است.

طبیعت گرم شدن بدن متغیر و تا حدودی به ماهیت فعالیت وابسته است و باید در کنار سایر فعالیت هایی انجام شوند که برای رشته های ورزشی تخصصی طراحی شده اند.

2. گرم کردن اختصاصی :

ورزشکار پس از گرم کردن عمومی باید به تمرین هایی بپردازد که مختص رشته ورزشی خود اوست. ورزشکار باید با سرعت متوسط کار را شروع کند و سپس هنگامی که متوجه افزایش دمای بدن و افزایش فعالیت قلب و عروق شد به شدت عمل خود بیفزایند. اثرات فرآیند گرم کردن بدن ممکن است تا مدت 45 دقیقه نیز ادامه یابد اما هر چه دوره گرم کردن به فعالیت نزدیکتر باشد اثرات مثبت آن روی فعالیت بیشتر خواهد بود.

 سرد کردن :

سرد کردن بدن نیز برای پیشگیری از آسیب های ورزشی انجام می شود ودر این مرحله فرد باید از شدت فعالیت و تمرین خود بکاهد یعنی شدت فعالیت خود را از سمت تمرین های سنگین به سمت تمرین ها و حرکات سبک سوق دهد و سپس با انجام تمرین های کششی فعالیت خود را به اتمام رساند.

 اهداف سرد کردن :

دو هدف اصلی سرد کردن بدن بعد از فعالیت ها عبارت است از :

1. هنگام سرد کردن و تمرین بازگشت به حالت اولیه سطح اسید لاکتیک عضله و خون سریع تر از هنگام استراحت کاهش می یابد بنابراین سرد کردن بدن باعث کاهش اسید لاکتیک خون و کاهش خستگی بدن می شود.

2. فعالیت سبک باعث ادامه انقباض عضلات اندام ها می شود که با ایجاد حرکات تلمبه مانند شان باعث کاهش تجمع خون در اندام ها به خصوص پا می شود. جلوگیری از تجمع خون امکان کوفتگی و سفتی به تاخیری عضلات و حتی گرایش به ضعف و سر گیجه را نیز کاهش می دهد.

منبع: تبیان



نوع مطلب : علمی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Cialis prices
دوشنبه 7 خرداد 1397 12:46 ب.ظ

You mentioned that very well!
cialis 5 mg scheda tecnica 5 mg cialis coupon printable generic cialis soft gels click here take cialis cialis authentique suisse click here to buy cialis venta cialis en espaa cialis dose 30mg cialis 5 mg schweiz look here cialis cheap canada
heel lifts for men
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 08:43 ق.ظ
Hello friends, its enormous post concerning cultureand completely defined, keep it up all the time.
Buy cialis
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 01:05 ب.ظ

Many thanks. Helpful information.
buy cialis online legal miglior cialis generico cialis 5 mg para diabeticos cialis tablets look here cialis order on line how to buy cialis online usa cialis savings card generico cialis mexico 40 mg cialis what if i take cialis tablets australia
Viagra 20 mg
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 11:42 ق.ظ

Seriously plenty of good knowledge.
how to get a viagra prescription viagra professional how to order viagra pills sildenafil citrate order viagra online cheap where to buy herbal viagra buy real viagra online usa viagra without presc uk online viagra pharmacy viagra buy viagra pharmacy viagra
Cialis online
شنبه 18 فروردین 1397 08:30 ب.ظ

Regards, Terrific information.
cialis online achat cialis en europe prix de cialis we recommend cialis info tadalafil tablets cialis generic availability we like it cialis price cialis generico postepay generic cialis soft gels cialis tadalafil
Buy cialis
یکشنبه 5 فروردین 1397 03:27 ق.ظ

Wow a good deal of fantastic data.
cialis 200 dollar savings card estudios de cialis genricos cialis tadalafil online overnight cialis tadalafil cialis para que sirve calis cialis wir preise enter site natural cialis wow cialis 20 cialis price thailand
cam4 token hack v6.3
دوشنبه 6 آذر 1396 06:35 ب.ظ
تو خیلی جالب هستی من فکر نمیکنم واقعا یک چیزی مثل این را قبلا بخوانم.
خیلی خوب است که فرد دیگری را با افکار واقعی در مورد این موضوع پیدا کنید.

واقعا.. خیلی ممنون از شروع این تا. این وبسایت چیزی است که در وب مورد نیاز است، کسی
با اصالت کمی!
best supplement insurance plans
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:15 ب.ظ
برای ارسال پست های جالب از شما متشکریم. من قطعا خواندن آن را دوست داشتم، شما
اتفاق می افتد به یک نویسنده بزرگ است. من مطمئن شوید که به وبلاگ خود نشانه و در نهایت می آیند
یک روز عقب من می خواهم خود را تشویق کنم تا کار بزرگ شما را ادامه دهم، صبح بخیر!
Adolfo
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:41 ب.ظ
Quality posts is the crucial to attract the users to go to see the web site, that's what this site is providing.
Beryl
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:28 ب.ظ
Pretty! This was an incredibly wonderful article.
Thanks for providing these details.
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 04:51 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post plus the rest
of the site is really good.
BHW
یکشنبه 27 فروردین 1396 07:57 ب.ظ
I am sure this article has touched all the internet users, its
really really fastidious article on building up new website.
درسا
چهارشنبه 18 اسفند 1389 04:06 ب.ظ
سلام باافتخار لینکت کردم دوست خوبم
نریمان رحمانی
پنجشنبه 12 اسفند 1389 12:20 ق.ظ
سلام لینکتان کردم شما هم لطف کن ما رو با اسم اداره تربیت بدنی شهرستان جوانرود لینک نمایید
سرزمین نوشته ها
یکشنبه 8 اسفند 1389 09:42 ب.ظ
سلام آپم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر