تبلیغات
شه ‌ما مه خاڵ خاڵ - مطالب آذر 1389

زانوی پرانتزی(ژنو واروم یا ژنو واروس)

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 28 آذر 1389-05:56 ب.ظ

 

 

تعریف

در این تغییر شکل زانوها از هم دور و قوزک های داخلی به هم نزدیک می شوند و پاها شکل پرانتزی پیدا می کنند. همه بچه ها در هنگام تولد و دوران کودکی زانوی پرانتزی دارند که به تدریج با رشد پاها از وضعیت پرانتزی تغییر شکل می دهند.

 

تشخیص

از نمای قدامی و خلفی بررسی می شود. در این ضایعه زانوها از یکدیگر فاصله می گیرند.

 

دلایل ایجاد

1- وراثت

2-چاقی یا وزن زیاد

3-نرمی استخوان (راشیتیسم)

4-قنداق کردن بچه ها با پوشاک زیاد

5-عادات غلط (از جمله چهار زانو نشستن W sitting)

6-کوتاهی عضلات همسترینگ

7-ضعف عضله دو سر رانی

8-زود راه افتادن کودک

9-ورزش فوتبال

 

عوارضی که از این ضایعه ناشی می شوند ، عبارت است از:

1-آرتروز زودرس زانو

2-خستگی

3-درد در ناحیه زانو

4-کوتاهی عضلات کناری خارجی مانند عضله کشنده پهن نیام و دو سر رانی

5-ظاهر ناخوشایند

6-کوتاهی قد

7-افزایش آسیب پذیری مفصل

 

حرکات اصلاحی

حرکات کششی

1-  در حالی که رو به شکم دراز کشیده اید، مچ پا را به خارج چرخانده و زانو را راست کنید تا عضلات نیمه غشایی و نیمه وتری تحت کشش قرار گیرند.

2-در وضعیت نشسته با گرفتن مچ پا آن را به حالت چرخش به خارج ببرید.

3-در وضعیت نشسته به حالت قورباغه با کمک دستها، تنه را از زمین به کشش عناصر استاتیک جانب داخلی زانو بپردازید.

4-در وضعیت ایستاده قرار گیرید در حالی که پاها از یکدیگر فاصله گرفته و از ناحیه جانب داخلی مچ به زمین فشار آورید. می توان برای کمک به کشش ناحیه کشاله و داخلی ساق، دست موافق پای تحت کشش را بر روی ناحیه خارجی ران در بالای مفصل زانو قرار داده و ران را به طرف داخل و پایین فشار داد.

 

حرکات قدرتی

1- دروضعیت ایستاده پاها را به ترتیب از یکدیگر دور کنید. دست موافق پای دورشونده با جلوگیری از دور شدن پا می تواند اعمال مقاومت کند.

2-در وضعیت ایستاده کنار دیوار با جانب خارجی ساق به دیوار فشار آورده و در دورکردن پا از یکدیگر بکوشید.

3-در وضعیت ایستاده دو به دو، پهلو به پهلوی یکدیگر رانها را از ناحیه جانب خارجی به هم بچسبانید و آنها را از یکدیگر دور کنید.

4-در وضعیت ایستاده یک توپ طبی یا وزنه مناسب را با کنار خارجی پا پرتاب کنید.

 

نکته: همیشه قبل از انجام تمرینات قدرتی به مدت چند هفته تمرینات کششی را انجام دهید.

 

گردآورنده:میلاد یوسفی



نوع مطلب : حرکات اصلاحی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تغییر شکل سر به جلو

نویسنده :
تاریخ:جمعه 12 آذر 1389-05:59 ب.ظ

تعریف

 

سر جلوتر از مرکز ثقل قرار دارد و فشار زیادی روی مفاصل فکی - گیجگاهی و مفاصل گردن و عضلات پشت گردن وارد می شود. سر به جلو  یکی از شایعترین ناهنجاریها می باشد.

 

 

عوارضی که از این ضایعه ناشی می شود، عبارت است از:

 

1- افزایش فشار روی مفاصل فکی - گیجگاهی، مفاصل گردن و عضلات پشت گردن   

2- افزایش وزن سر در وضعیت سر به جلو

3- افتادگی شانه ها و سینه   

 

 

تشخیص ضایعه سر به جلو   

 

در وضعیت طبیعی خط شاقول از وسط لاله گوش عبور می کند. در صورتی که سر جلوتر قرار گرفته باشد، گوش خارجی در امتداد خط شاقول واقع نمی شود، بلکه جلوتر قرار می گیرد.

 

 

حرکات اصلاحی شامل حرکات کششی و تقویتی

 

1- فرد در حالی که به دیوار تکیه می دهد، سر را به سمت بالا می کشد و در عین حال، سر را به سمت عقب می کشد و به دیوار تکیه می دهد. در این حال، عضلات پشت گردن کشیده می شوند.

 

2- فرد در حالی که پشت خود را به دیوار تکیه داده است، سر را به سمت بالا و گودی گردن و کمر را نیز کم می کند.

 

3- این تمرین برای بهبود وضعیت گردن یکی از تمرینات کششی گردن است که فرد در هنگام کار می تواند انجام دهد به عبارت دیگر، فرد یاد می گیرد که در هنگام کار و انجام فعالیت نیز وضعیت طبیعی را حفظ کند. برای این منظور، وزنه ای در حدود 5-2 پوند روی سر قرار می دهد و سر را به سمت بالا می کشد؛ به طوریکه گودی گردن کاهش یابد و وضعیت سر و گردن به صورت صاف در آید.

 

4- فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و وزنه ای به میزان 5 -2 پوند روی سر قرار می دهد. فرد در این حالت سعی می کند که سر را به سمت بالا بکشد و روی مهرههای گردن کشش اعمال کند سپس، گودی گردن را کاهش دهد تا عضلات پشت گردن کشیده شوند.

 

5- فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و سر را به سمت عقب حرکت می دهد. او بی آنکه چانه را به پایین یا بالا ببرد، سعی می کند گودی گردن را کم کند. به این ترتیب، گودی کاهش می یابد و سر در وضعیت طبیعی قرار می گیرد.

 

6- تمرین ناقص بلند شدن از حالت خوابیده و به حالت نشسته در آمدن، برای این منظور فرد به پشت می خوابد و دستها را کنار بدن روی زمین قرار می دهد. حال سعی می کند بلند شود. برای این منظور سر را از زمین بلند و گردن را خم می کند و در همین وظعیت نگه می دارد.

 

7- برای تقویت عضلات جلوی گردن که در حرکت خم کردن مهرههای گردنی نقش دارند و ثبات دهنده قسمت جلویی گردن نیز محسوب می شوند، فرد دست خود را روی پیشانی قرار می دهد و سعی می کند که سر را به سمت عقب حرکت دهد. در این حال فرد از طرف دیگر سعی می کند سر را به سمت جلو جابه جا کند، به هر حال، مقاومت اعمال می شود و عضلات قسمت جلوی گردن منقبض می شوند؛ ولی حرکتی صورت نمی گیرد.   

   

گردآورنده : میلاد یوسفی

 



نوع مطلب : حرکات اصلاحی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

حجّ تولدی دوباره (به مناسبت بازگشت حجّاج بیت الله الحرام)

نویسنده :
تاریخ:چهارشنبه 10 آذر 1389-06:53 ب.ظ


قال رسول‌الله (صلی ‌الله‌ علیه‌ وسلم): «من حجّ فلم یرفث و لم یفسق رجع کیوم ولدته أمّه»

گر گذری هست و نه در کوی توست بر خطاست
ور نظری هست و نه بر روی توست نابجاست [وثوق‌الدوله]


حجّ زیات کردن خانه بود
حجّ رب البیت مردانه بود

کعبه را گر هردمی عزی فزود
آن ز اخلاصات ابراهیم بود

فضل آن مسجد زخاک و سنگ نیست
لیک در بناش حرص و جنگ نیست

بر در این خانه گستاخی ز چیست
گر همی دانید کاندر خانه کیست

جاهلان تعظیم مسجد می‌کنند
در جفای اهل دل جد می‌کنند

آن مجاز است این حقیقت ای خران
نیست مسجد جز درون سروران

مسجد کان در درون اولیاست
سجد‌ه‌گاه جمله است آنجا خداست

کعبه‌ی مردان نه از آب و گِل است
طالب دل شو که بیت الله دل است

صورتی کان فاضل و عالی بود
او ز بیت الله کی خالی بود

کعبه بنیاد خلیل آذر است
دل نظرگاه خلیل اکبر است [مثنوی]



حجّ تمرین بندگی است، تمرین اصلاح موضع‌گیری‌هاست، تمرین توحید است و تجدید بعیت و پیمان بندگی است، تمرین باهم بودن است، تمرین برای هم بودن است، تمرین پروانه بودن است، تمرین فرار از ظلمت‌هاست، تمرین رفتن به سوی نور خداست، تمرین دوری از گناه است، تمرین انجام طاعت است، تمرین از خود بریدن و به خدا رسیدن است.
چه زیباست! پروانه‌وار و عاشقانه و عارفانه به سوی یار رفتن، و دور خانه‌ی یار گشتن، از خواستن و طلب‌کردن، برای او گریستن، از همه‌کس و همه چیز بریدن!
چه زیباست! محبوب و معشوق واقعی را یافتن، چه زیباست! از خود مرکزی و خودمحوری فاصله‌گرفتن و خدا مرکز شدن. چه خوب بود که مردمان همیشه با این مرکز در ارتباط بودند و مقام قرب در گرو همین ارتباطات است. این ارتباط و اتصال است که انسان را از صفر بودن، پوچ‌بودن بی‌هویت بودن می‌رهاند و به یک می‌رساند.
بله همه و همه صفری بیش نیستند اما همین صفرها برای این‌که به ارزش برسند، به کمال برسند، نیازمند بودن با یک هستند، آن یک که احد است، آن یک که هیچ نیست جز او. آن یک که همه در مقابل او هیچ هستند، این یک همان یک است که ما را از صفر بودن می‌رهاند، چرا که هر کس در مقابل چیزی که به ما می‌دهد توقع چیزهایی را از ما دارد؛ تنها احد است که از ما چیزی نمی‌خواهد، چیزی نمی‌ستاند بلکه هر چه داریم از اوست. و «إنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ‌اللهِ لاتُحْصُوهَا» بلکه اوست که ما را از دست ما نجات می‌دهد، اوست که ما را دعوت به هجرت از خود و رفتن به سوی خودش می‌کند. «فَفِرُّوا إلَی‌اللهِ» اوست که به ما می‌گوید: مانند ابراهیم موحد باشیم و موحود بودن در گرو بریدن از میل‌ها و محبت‌هاست. «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» تا از محبوبات نبرید به مبرورات نمی‌رسید، تا از خوشی‌ها نگذرید به خوبی‌ها نمی‌رسید تا تلخی‌ها را به جان نخرید به آرامش‌ها نمی‌رسید.
بله، حجّ تولدی دیگر است، تولدی از مادر ایمان، حجّ سبک‌شدن از گناهان و معاصی است، حجّ نقطه‌ عطف حیات انسان مسلمان است، حجّ تمرین توجه است، حجّ نفی نامتوازنی‌هاست، حجّ تمرین دوری از حلال‌هاست، حجّ جلوه‌ی عملی و عینی از نمازی است که با تکبیرة‌الاحرام آغاز و با سلام پایان می‌یابد. حجّ نفی تبعیض‌هاست. در حجّ همه می‌روند تا به خدا بگویند ما بنده‌ی توییم، می‌روند تا آینه‌ی دل را با جلای ذوالجلال جلا و صیقل دهند، می‌روند تا معنی جدید و تازه‌ای برای زندگی و حیات بیابند و این معنی چه می‌تواند باشد غیر از بندگی، چرا که زندگی یعنی بندگی و اگر معنی بندگی را از زندگی حذف کنیم چیزی باقی نمی‌ماند. گفتیم حجّ تمرین بندگی است اما بندگی چیست و بنده کیستن؟ بندگی یعنی بریدن از اغیار و پیوستن به یار، بندگی یعنی بریدن از پوچی‌ها، کاستی‌ها، ضعف‌ها، اضطراب‌ها و رسیدن به ارزش‌ها، قوت‌ها، امنیت‌ها و ... .
بندگی یعنی تسبیح و این تسبیح است که عزت و حکمت به دنبال دارد، تسبیح است که انسان را صاحب عزت و حکمت می‌کند، چرا که خداوند در مقام تسبیح‌کنندگان از خود به عزیز و حکیم یاد می‌کند. تسبیح یعنی فرار از تنبلی‌ها، کسالت‌ها، جبن‌ها، بخل‌ها، ناتوانی‌ها و رسیدن به نشاط‌ها، شهامت‌ها، شجاعت‌ها، خشیّت‌ها و کَرَم‌ها است.
تسبیح یعنی این‌که انسان وضعیت موجود خود را با وضعیت مطلوب بسنجد و در راستای از میان برداشتن فاصله‌ها و موانع میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب قدم بردارد.
چرا که بسیاری از اوقات برخورداری‌ها، داشتن‌ها ما را از رسیدن و حفظ ارزش‌ها و بودن‌ها باز می‌دارند.
بله ضرورت دارد برای اهل تسبیح‌شدن تفاوت میان داشتن و بودن را بهتر بدانیم و مرز آن دو را بیشتر بشناسیم.
آیا هر داشتن و برخوردار شدنی ارزش آن را دارد که بودن و هستی و وجود خود را برایش قربانی کنیم.
بله، در حجّ با این مفاهیم و مضامین بیشتر آشنا می‌شویم و این معنی در «منا» به اوج خود می‌رسد آنجا که خداوند به ابراهیم خلیل دستور می‌دهد که برای حفظ هویت‌ها و بودن‌ها باید از بعضی از برخورداری‌ها و داشتن‌ها چشم‌پوشی کند، قربانی کند عزیزترین‌ را، اسماعیل را و با این قربانی‌کردن داشتن‌ها است که بودن‌ها جاودانه می‌شوند، بودنی که فنا به دنبال ندارد.
در حجّ می‌آموزیم که همه کس و همه چیز را برای یار بخواهیم، می‌آموزیم که فقط از او بخواهیم آن‌هم نه چیزهایی حقیر و دنی بلکه کام دل و آرزوی جان.
می‌آموزیم که مانند ابراهیم بخواهیم: «رب اجعلنی مقیم الصلاة»
می‌آموزیم که اهل توکل باشیم: «و من یتوکل علی الله فهو حسبه»
می‌آموزیم که بیشتر در خدمت یار باشیم و با این خدمت به عزت و کرامت می‌رسیم و نهایتاً می‌آموزیم که به درگاه غیر خدا ننالیم و از غیر او چیزی نخواهیم و تنها او را بندگی کنیم و بس.

نویسنده‌: دکتر محمود ویسی

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی اصلاح



نوع مطلب : دینی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

داروهای نیروزا ، دوپینگ و عوارض آن

نویسنده :
تاریخ:یکشنبه 7 آذر 1389-07:00 ب.ظ

تاریخچه -  تعریف

 

واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید.بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز  به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود.

دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.به قول خوان آنتونیو سامارانش رییس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود:

مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود....

 

برای خواندن کامل مقاله به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...

 


ادامه مطلب

نوع مطلب : علمی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

ارزیابی وضعیت بدنی با استفاده از خط شاقولی

نویسنده :
تاریخ:شنبه 6 آذر 1389-10:32 ق.ظ

از خط شاقولی برای تشخیص تغییر شکلهای بدن استفاده می شود. فرد بایستی به سه صورت در مقابل

طناب شاقول قرار گیرد؛ یک بار از پهلو، یک بار از پشت و یک بار از جلو.

 

الف) نمای پهلو:

در این حالت خط شاقولی از وسط لاله گوش، روبه روی زائده آخرومی، برجستگی بزرگ استخوان ران، پشت

کشکک و از جلوی قوزک خارجی عبور می کند و به زمین می رسد.

 

ب) نمای پشتی:

در این حالت خط شاقولی از وسط استخوان پس سری، هفتمین مهره گردنی، تمام زوائد شوکی ستون فقرات

و از چین بین دو باسن عبورمی کند و از وسط دو پا به زمین می رسد.

 

ج) نمای جلویی:

در این حالت خط شاقولی باید از بین دو ابرو، نوک بینی، وسط چانه، جناغ سینه، ناف، روبه روی سمفیز عانه عبور 

کند و از وسط دو پا به زمین برخورد کند.

 

اگر خط شاقولی از نقاط مشخص شده در سه نمای پهلو، پشت و جلو عبور نکند فرد دچار ناهنجاریهایی می باشد.

 

ناهنجاریهایی که از نمای پهلویی می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از: سر به جلو، کیفوز (پشت گرد)، پشت

 تابدار، پشت صاف، لوردوز (کمر گود)، کمر صاف، زانوی عقب رفته و زانوی خم.

 

ناهنجاریهایی که از نمای جلو و پشت می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

سرکج، افتادگی شانه، اسکولیوز (انحراف جانبی ستون فقرات)، انحراف جانبی لگن، زانوی ضربدری، زانوی

پرانتزی، پای چرخیده به داخل و پای چرخیده به خارج اشاره کرد.

 

گردآورنده : میلاد یوسفی



نوع مطلب : حرکات اصلاحی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()